Columns

[Columns][grids]

Today in...

[Today][threecolumns]

News

[News][bleft]

Live

[Live][threecolumns]

Vandaag 50 jaar Yesterday

Het is vandaag vijftig jaar geleden dat The Beatles de single Yesterday uitbrachten. Tenminste, in Europa en Amerika. Maar niet in eigen land; want eigenlijk schaamde de band ze zich een beetje voor het nummer.

Zelden zal een musicus zo makkelijk een melodie hebben gecomponeerd als Paul McCartney met Yesterday. Hij droomt het liedje namelijk. Zodra hij wakker is, kruipt hij achter de piano en speelt de melodie om te voorkomen dat hij het weer vergeet. Want het is McCartney meteen duidelijk dat hij iets bijzonders in z’n hoofd heeft rondzingen. In eerste instantie denkt hij ook dat het al een bestaand stuk is. Maar als hij het na een paar weken aan diverse mensen heeft voorgespeeld, komt hij tot de conclusie dat het toch echt een eigen compositie moet zijn.



Zo makkelijk als het met de melodie is gegaan, zo moeizaam gaat het met de tekst en arrangement. De melodie is al uit 1964, maar het zal een klein jaartje duren voor de opnames en de release. Tijden  is McCartney ermee bezig, zodanig dat het nummer de rest van de band al lang de neus uit komt, ruim voordat de opnamesessies moeten beginnen. George Harrison: "Verdorie, hij heeft het altijd over dat lied. Je zou haast denken dat hij Beethoven of zo iemand was!"

Ook Lennon bevestigt dat het even heeft geduurd voordat de tekst af is: "Het liedje zong al maanden en maanden rond voordat we het eindelijk voltooiden. Elke keer als we bij elkaar kwamen om liedjes voor een opnamesessie te schrijven, kwam het weer langs. Paul schreef bijna alles, maar we konden de juiste titel niet vinden. We noemden het 'Scrambled Eggs' en het werd een grap tussen ons. We bedachten dat een één-woord titel goed zou passen, maar we konden de juiste niet te vinden.”

Volgens McCartney komt Lennon uiteindelijk met de titel, waarna hijzelf het uiteindelijk afmaakt: "Ik begon met het idee... da-da da, yes-ter-day, sud-den-ly, fun-il-ly, mer-il-ly and Yes-ter-day. Dat werkte. “All my troubles seemed so far away” . Het is makkelijk te rijmen met die a’s: say, nay, today, away, play, stay, er zijn zoveel mogelijkheden, dus zo wist ik het beetje bij beetje in elkaar te knutselen. Vervolgens Sud-den-ly, nog zo’n makkelijk rijm: e, me, tree, flea, we.”

Nu ook de tekst af is, kan het liedje eindelijk worden opgenomen. Alleen wordt het de band al snel duidelijk dat de compositie niet erg geschikt is voor de standaard bezetting met drums, bas en elektrische gitaren. Al hebben ze het nummer live wel diverse keren op die manier gespeeld.



Uiteindelijk komt producer George Martin met het idee om gebruik te maken van strijkers, aanvankelijk tot afschuw van McCartney: “I don’t want Mantovani!” Maar Martin weet hem te overtuigen om een strijkkwartet in te zetten en samen gaan ze aan de slag met het arrangement. En ook dat verloopt niet helemaal gladjes. De klassiek geschoolde producer heeft moeite met een aantal ideeën van de autodidact McCartney, zoals de cello in het tweede couplet en de hoge toon van de viool in het laatste. McCartney: "Hij liet me zien hoe je het correct moest schrijven en ik probeerde om die juiste methode te saboteren, op zo’n manier dat ik het kreeg zoals ik van muziek hou – je houdt het zo origineel. Ik denk nog steeds dat het een goede werkwijze is."

De opnames zelf gaan wel weer van een leien dakje: in twee takes staat het erop. Omdat ‘Yesterday’ zo enorm afwijkt van het werk van The Beatles tot dan toe, en omdat McCartney de enige Beatle is die erop te horen is, stelt George Martin voor om het als solo-single uit te brengen. Maar manager Brian Epstein wil hier niets van weten: “No, whatever we do, we are not splitting up The Beatles” Sterker nog, de band wil het helemaal niet als single uitbrengen: “We schaamden ons er een beetje voor, we waren tenslotte een Rock ‘n’ Roll-band”, aldus McCartney. En dus gebeurt het ook niet. Tenminste niet in Groot-Brittannië. Verder van huis, waar de invloed van de band op de platenmaatschappij kleiner is, komt Yesterday wel op single uit. En in najaar 1965 prijkt het wereldwijd aan de top van de hitlijsten. En ondanks alles, ook in Groot-Brittannië: Daar scoort Matt Monro met zijn cover-versie een nummer 1-hit. En hij is niet de laatste die Yesterday covert: de teller staat inmiddels op meer dan 3000 versies, en daarmee staat Yesterday als het meest gecoverde liedje uit de muziekgeschiedenis in het Guinness Book of Records.




André Homan

André Homan is a Dutch writer and journalist.

Post A Comment
  • Blogger Comment using Blogger
  • Facebook Comment using Facebook
  • Disqus Comment using Disqus

Geen opmerkingen :


Albums

[Albums][twocolumns]

Songs

[Singles][threecolumns]