Columns

[Columns][grids]

Today in...

[Today][threecolumns]

News

[News][bleft]

Live

[Live][threecolumns]

McCartney II: Macca gaat los

De meningen zijn sterk verdeeld wanneer, deze week 35 jaar geleden, het album McCartney II verschijnt: Je vindt het geweldig of je vind het niets. Feit is, Paul McCartney is flink aan het experimenteren geslagen. Zonder tegenspraak van bandleden, producers, of wie dan ook, gaat hij helemaal los. En dat levert een opmerkelijk album op.

Het is schrikken, als ik in 1980 op m’n dertiende verjaardag het album ‘McCartney II’ cadeau krijg. Het begint zo goed met het eerste nummer, de hitsingle 'Coming Up'. Maar bij de tweede track, Temporary Secretary, slaat de twijfel toe. En het zal de rest van het album ook niet meer goed komen. Na een paar keer luisteren, verdwijnt de elpee verder onaangeroerd in de platenkast. Totdat in 2011 de remaster uitkomt en ik het album een tweede kans geef. En dan blijkt McCartney’s meest experimentele album tot dan toe toch heel aangenaam te zijn.



‘McCartney II’ verschijnt precies tien jaar na zijn gelijknamige solodebuut uit 1970. De titel is niet toevallig gekozen, want er zijn nogal wat overeenkomsten tussen de twee albums. Ten eerste is het basisconcept hetzelfde: Net als in 1970 gaat McCartney in z’n eentje aan de slag, thuis met geleende apparatuur van platenmaatschappij EMI. Hij speelt alles zelf in en neemt ook alles zelf op. En dat geeft beide albums een zelfde feel: puur, basic en van tijd tot tijd rauw.

"Zie deel één als een vlucht, deel twee als een bevrijding"

Ten tweede markeren beide albums het einde van een tijdperk; in 1970 die van de Beatles, in 1980 van Wings. Met één groot verschil: tijdens de opnames in de zomer van 1979 is het einde van Wings nog ver weg: Wings’ album ‘Back to the Egg’ is net uit en voor het eind van het jaar staat een nieuwe tour gepland. Bovendien gaat het uiteenvallen van de Beatles gepaard met veel meer emoties. En dit verschil is terug te horen. Waar ‘McCartney’ door alle commotie soms somber is, is ‘McCartney II’ veel luchtiger van toon. Zie deel één als een vlucht, deel twee als een bevrijding.

Een ander groot verschil is het gebruik van synthesizers, een instrument dat eind jaren zeventig in opkomst is. En met die synthesizer begint McCartney te experimenten; Als een ‘dolle professor’, zoals hij het zelf uitdrukt, slaat hij aan het samplen, maakt hij loopjes en al doende ontstaan, op een haast organische manier, laag voor laag de meeste nummers van het album. Dat levert nogal wat opmerkelijke liedjes op, zoals ‘Front Parlour’, ‘Frozen Jap’ en het eerdergenoemde ‘Temporary Secretary’. “Craziness”, zo typeert McCartney deze nummers bij de re-release in 2011. Geen woord te veel. Op dezelfde manier ontstaan ook de meer toegankelijkere tracks als ‘Nobody Knows’ en ‘Boogie Music’.

"De single ‘Coming Up’ inspireerde John Lennon om weer aan de slag te gaan"

Het album is niet alleen maar experimenteel. Zo bevat het met ‘On my Way’ één van de weinige blues-nummers die McCartney ooit heeft geschreven. ‘Waterfalls’ is een typische Macca-ballad waarvan de compositie al af was voordat de opnames begonnen. En dan is er ook de kersthit ‘Wonderfull Christmas Time’; die staat weliswaar niet op het album, maar is wel afkomstig uit dezelfde opnamesessies. Bovendien kreeg het album nog een positief vervolg: De single ‘Coming Up’ inspireerde John Lennon om na vijf jaar stilte zelf weer aan de slag te gaan, wat uiteindelijk leidde tot zijn comeback album ‘Double Fantasy’.



Binnen het hele oeuvre is ‘McCartney II’ door het experimentele karakter nog altijd een buitenbeentje; de enige overeenkomst met McCartney’s overige solo- en Wings-albums is dat ook deze zijn handelsmerk draagt: sterke, makkelijk in het gehoor liggende melodieën. En wat het album ook bijzonder maakt, is dat het 35 jaar na release niet gedateerd klinkt. In tegendeel zelfs; het album past deels best wel in de Dance-traditie en is ook populair onder DJ’s van nu.  En kenmerkend is het plezier dat er vanaf straalt: Wat je hoort is een musicus die met de nodige lol lekker aan het rommelen is geweest. Al is dat in 1980 niet direct hoorbaar voor een dertienjarige puber. 
André Homan

André Homan is a Dutch writer and journalist.

Post A Comment
  • Blogger Comment using Blogger
  • Facebook Comment using Facebook
  • Disqus Comment using Disqus

Geen opmerkingen :


Albums

[Albums][twocolumns]

Songs

[Singles][threecolumns]